2013-03-27 14.21.30

Rejsetips: Skotland

I påskeferien var vi en uge i Skotland. Vi startede med to dage i Edinburgh og herefter kørte vi mod Fort Augustus, hvor vi havde fire overnatninger. Fort Augustus er en meget lille by (der bor lige knap 400 personer), som ligger lige nedenfor Loch Ness. Vi valgte primært denne by, fordi det ligger meget centralt i forhold til forskellige seværdigheder, som vi havde planlagt at besøge, fx Isle of Skye, Cairngorms National Park og Loch Ness selvfølgelig. Vi sluttede ferien af med én overnatning i Perth, som ligger ca. 40 minutter nord for Edinburgh.

Det skotske højland er virkelig smukt og barskt samtidig, og selvom Skotland ikke umiddelbart er den klassiske rejsedestination, kan det klart anbefales at tage derhen – især hvis man er glad for natur.

Vi har lavet en lille guide til forskellige restauranter, som vi har besøgt på turen.

1. Broughton Delicatessen - 7 Barony Street, Edinburgh

Den første dag i Edinburgh spiste vi morgenmad her. Det er en lille hyggelig café, hvor man kan sidde og læse morgenavisen, mens man venter på maden.

Justine fik en skål græsk yogurt med hjemmelavet müsli og frisk frugt. Det smagte skønt, müslien var perfekt sprød og så mættede det utrolig godt.

Max fik pocherede æg på ristet brød med laks og frisk spinat, og en klassisk scone to-go.

IMG_8873 2013-03-25 12.15.40

Vi kan klart anbefale den lille hyggelige morgencafé. Kaffen var i øvrigt også rigtig god!

2. Whiski bar and restaurant - 119 High Street, Edinburgh

2013-03-26 10.50.55

Denne restaurant lå lige over for vores hotel og her fik vi til forret den sagnomspundne haggis, som slet ikke lignede hvad vi havde frygtet forventet. Til orientering kan det oplyses, at retten bl.a. består af fåreindmad og kartoffelmos. Retten findes i et utal af versioner – også i en vegetarisk udgave til stor glæde for Max (man kan dog diskutere, om man overhovedet kan kalde det haggis så, men lad nu det være det).

Umiddelbart var haggis ikke den helt store kulinariske oplevelse, men nu har vi da smagt det.

2013-03-25 20.28.00

Til hovedret fik vi henholdsvis svamperisotto og nogle fiskebøffer med en sød chilisauce til. Begge retter var rigtig lækre og rimelig store.

2013-03-25 21.07.122013-03-25 21.07.23

Til maden drak vi lokal øl af mærket Innis & Gunn. Ingen af os drikker specielt meget øl, men den her var virkelig lækker. Generelt smagte vi rigtig mange gode lokale øl på turen.

2013-03-25 20.24.33

Restauranten var rigtig hyggelig og det virkede til, at der også var mange lokale, som spiste der. Servicen var god og det var alt i alt en god oplevelse. Og som bonus var der et lille live band, som sad og spillede hele aftenen.

3. The Lock Inn - Canal Side, Fort Augustus

Fort Augustus er som sagt en meget lille by med omkring 400 indbyggere, og den bød derfor også kun på et begrænset antal restauranter. Vi blev ret vilde med The Lock Inn og kom der faktisk to aftener. De lokale mødes her og diskuterer verdenssituationen over en øl (eller to).

Den ene aften fik vi begge en kæmpe portion fish n’ chips – det er vel næsten obligatorisk. På trods af at det er meget fedtet og tung mad, så smagte det rigtig godt. Det var en rigtig lækker fisk, der gemte sig inde bag frituren og pommes fritterne var dejlig sprøde.

2013-03-27 20.31.29

Den anden aften fik Justine en portion chicken curry, som var en stor succes. Den var smagfuld og passende krydret – og det var skønt med noget forholdsvis stærk mad oven på al den friture.

2013-03-28 20.38.46

2013-03-28 21.16.53

4. Grand’ Italia Restaurant and Cafe - 33 George Street, Perth

Vores sidste aften i Skotland skulle markeres, så vi tog på en italiensk restaurant i Perth, som vores Bed & Breakfast vært havde anbefalet. Den var noget finere end de andre restauranter, som vi havde besøgt på vores tur – og knap så skotsk, hvilket kun var et plus, for vi trængte efterhånden til “rigtig” mad. Restauranten var fyldt helt op, da vi kom, så vi var heldige at få et bord.

2013-03-30 22.37.42 2013-03-30 20.44.29

Til forret fik vi en tallerken med blandede bruschetta og til hovedret fik vi henholdsvis pasta og pizza. Og så røg der også en “lille” isdessert ned. Det hele smagte rigtig lækkert.

2013-03-30 21.06.16 2013-03-30 21.06.07 2013-03-30 21.45.12

Stedet kan meget anbefales. Betjeningen var sød, der var hyggeligt og en god stemning – uden for meget larm trods de mange gæster.